Enhörningen inom försäljning

ssa-admin

Vad sägs om att börja måndagen med att prata om vad som i Sverige är lite av en enhörning?!

Du gissade helt rätt, service. Det är i vår värld omöjligt att inte prata om service när man prata om försäljning. Som en inbiten ”köptorsk” älskar jag verkligen bra service. När jag säger att jag älskar bra service, så menar jag verkligen älskar. Vid ett flertal tillfällen har jag sprungit på duktiga säljare som levererat en exemplarisk service som i sin tur har lett till väldigt bra affärer. I alla fall för dem. Tex; gått in i en butik för att köpa en laddare till en telefon, kom ut med en systemkamera (väldigt sparsamt använd).

  1. Varför pratar vi inte mer om service när vi pratar försäljning då?
  2. Vad är bra service?
  3. Hur bra är vi i Sverige på att leverera en bra service?

  1. Väldigt bra fråga. Förmodligen pratas det väldigt lite om service eftersom vi (säljare/säljchefer/säljledare) distanserar oss ifrån ”serviceyrket”. De vi per automatik tänker på när vi hör serviceyrket är restaurang/hotell och det är ju verkligen inget som en säljare med en magisk titel skulle vilja identifiera sig med. Rädslan att sina anställda skulle identifiera sig som personer som jobbar i serviceyrket kan vara en väldigt stor anledning. Precis på sanna sätt som en super Key Account Manager som är projektansvarig över en branschtidning inte är en telefonförsäljare.

  1. Bra service är väldigt varierande på var du är och vilken typ av konsument du är, såklart. Det lättaste sättet att kartlägga bra service på är att gå efter vår säljskala. Och vill ni ta del av den kontakta oss för att vi skall komma ut till er(vi vet, men det var för enkelt vi var tvungna).
    Men annars är ett bra tips att gå till ett hotell, besöka deras bar. Beställ en trevlig cocktail, sitt och titta på personalen och hur de jobbar. Vi rekommenderar starkt Nobis i Stockholm, helst en onsdag runt 18.30.

  1. Överlag är vi högst mediokra på detta i Sverige. Nej, förlåt. Vi är jävligt dåliga. Detta är såklart en grov generalisering och vi vet att det finns många duktiga där ute. Men överlag känns det som att vi har nått en all time low när det kommer till att leverera bra service. Vill ni njuta av bra service kan vi starkt rekommendera att ni åker ut till Mall Of Scandinavia (tiger of sweden). Det är ett grymt team med en väldigt hög lägstanivå.

 

Related Posts

Välj din chef, inte en fin titel!
SSA
Berömmas de som berömmas bör

No comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *